ایران کلینیک

درمان زگیل

زگيل‌ها به علت آلوده شدن پوست به ويروس‌هاي متعلق به خانواده پاپيلوماويروس (پايلوماويروس انساني يا HPV) به وجود مي‌آيند. اين نوع از ويروس‌ها گرايش زيادي به سطح پوست و غشاهاي مخاطي بدن دارند. اين نوع عفونت ويروسي يک عارضه بسيار شايع است و امکان انتقال آن به ديگران نيز به عوامل متعددي از قبيل محل عفونت، مقدار ويروس موجود در پوست، نوع و ماهيت تماس بين پوست آلوده و سالم و نيز وضعيت ايمونولوژيکي افرادي که در معرض آن قرار مي‌گيرند، بستگي دارد.

واگير اين عفونت ويروسي از طريق تماس مستقيم بين زگيل‌هاي موجود بر روي پوست يا ويروس‌هايي که به تازگي منتشر شده و در شرايط مطلوبي از دما و رطوبت در زير پوست، هنوز در حالت فعال به سر مي‌برند با پوست سالم اتفاق مي‌افتد. بنابراين احتمال بروز آن در افرادي که دچار نقص سيستم ايمني هستند و يا در دوره بارداري هستند و يا تماس مستقيم و بسيار نزديک با افراد آلوده به ويروس دارند، بيشتر است.

به طور کلي، احتمال واگير و انتقال زگيل‌هايي که در کف پا يا کف دست به وجود مي‌آيند، خيلي پايين است، اما زگيل‌هايي که در قسمت آلت تناسلي باشند به شدت واگير دارند. همچنين زگيل‌ها مي‌توانند از طريق تماس ساده بين پوست سالم وآلوده، به راحتي به ساير نقاط بدن يک بيمار نيز سرايت کنند.

ليزر درماني زگیل

روش ليزر درماني مي تواند زگيل‌هاي واقع در قسمت‌هاي زير را به طور مؤثر و دائمي رفع نمايد:

•     انگشتان
  •     ناخن‌ها
  •     صورت
  •     پاها
  •     آرنج
  •     زانو
  •     واژن
ليزر‌هاي پالس داي

ليزر‌هاي پالس داي، هموگلوبين‌هاي (مولکول‌هاي انتقال‌دهنده اکسيژن در خون) موجود در رگ‌هاي خوني در محل زگيل را هدف قرار مي‌هد. گرماي حاصل از ليزر به بافت‌هاي اطراف محل زگيل منتقل مي‌شود و رگ‌هاي خوني آن‌ها را مسدود مي‌کند تا از رسيدن مواد غذايي به زگيل جلوگيري شود. به اين ترتيب، زگيل خشک مي‌شود و در نهايت از پوست جدا شده و مي‌افتد. کارآيي بالاي روش ليزر پالس داي در تحقيقات انجام شده توسط چندين تيم تحقيقاتي مختلف به اثبات رسيده است. در يک مطالعه، ميزان موفقيت روش ليزر فلاش لامپ پالس دراي در درمان بيماران مبتلا به زگيل‌هاي کف پا، بيش از ۷۹% گزارش شد. در مطالعه ديگري نيز ميزان موفقيت روش ليزر پالس دراي در درمان زگيل‌هاي اطراف ناخن، ۷/۸۵% گزارش شده است.

ليزر دي اکسيد کربن

ليزر دي اکسيد کربن از طريق ارسال يک پرتو بسيار تمرکز يافته و قوي براي تخريب و محو بافت‌هاي آسيب‌ديده عمل مي‌کند و ثابت شده است که تنها با يک جلسه عمل، کارآيي بالايي در درمان بيماران دارد. در اين مطالعه، ۴۰ بيمار مبتلا به زگيل که در مجموع ۵۴ زگيل سرسخت در آن‌ها وجود داشت و قبلاً ساير روش‌هاي درماني در رفع زگيل‌هاي آن‌ها مؤثر واقع نشده بود، با استفاده از ليزر دي‌اکسيدکربن مورد درمان قرار گرفتند. در اين روش ابتدا از پرتو ليزر به عنوان يک تيغ جراحي براي بريدن يک دايره در اطراف زگيل استفاده شد و سپس خود بافت زگيل با استفاده از ليزر تخريب و محو شد. براي همه اين بيماران تنها از يک جلسه درماني استفاده شد و طول مدت بهبودي بعد از عمل در آنان نيز به طور ميانگين ۴ تا ۵ هفته بود. دوازده ماه بعد از انجام عمل، هيچ مورد مجددي از زگيل در اين بيماران به وجود نيامده بود و هيچ‌گونه علائم بارزي از زخم يا عفونت در آن‌ها وجود نداشت، اما فقط يکي از بيماران از درد بعد از عمل شکايت داشت.

عوارض بعد از عمل

استفاده از ليزر براي درمان زگيل بيشتر در مورد زگيل‌هايي که در کف پا يا بر روي آلت تناسلي به وجود مي‌آيد، رايج است. البته نبايد فکر کنيد که جراحي زگيل کف پا يا جراحي زگيل آلت تناسلي با استفاده از ليزر، يک عمل ساده است. بلکه اين يک عمل پرهزينه و گران قيمت است و درد زخم‌هاي ناشي از آن ممکن است تا چند روز بعد از عمل هنوز وجودداشته باشد. تحقيقات نشان داده است که دوره بهبودي بعد از عمل در افرادي که از جراحي ليزر براي رفع زگيل‌ها استفاده مي کنند، خيلي طولاني‌تر از افرادي است که از روش‌هاي درماني ديگر استفاده مي‌کنند. همچنين احتمال اندکي وجود دارد که محل زگيل دچار عفونت شود. با همه اين اوصاف، جراحي ليزر براي برداشتن زگيل‌ها بسيار مؤثر است و هيچ‌گونه آثار زخم در پوست باقي نمي‌گذارد يا آثار آن بسیار ناچيز است.