ایران کلینیک

نکاتی برای داشتن اندام مناسب

داشتن اندام مناسب یکی از معیارهای سلامتی انسان است و نه‌تنها باعث زیبایی ظاهری می‌شود، بلکه به احساس بهتر، دور شدن از بیماری‌‌ها و قدرت بیشتر در انجام کارها نیز کمک می‌کند. در این مطلب به برخی نکات برای داشتن اندام مناسب اشاره می‌شود:

داشتن اندام مناسب یکی از معیارهای سلامتی انسان است و نه‌تنها باعث زیبایی ظاهری می‌شود، بلکه به احساس بهتر، دور شدن از بیماری‌‌ها و قدرت بیشتر در انجام کارها نیز کمک می‌کند. در این مطلب به برخی نکات برای داشتن اندام مناسب اشاره می‌شود:
شروع یک برنامه ورزشی مناسب

یک برنامه ورزشی مناسب شامل پنج مرحله است: گرم کردن، تمرین هوازی، تمرین قدرتی، حرکات کششی و خنک کردن بدن. برای این که با ورزش به اندام مناسب برسید، لازم است در هر بار ورزش، مراحل پنج‌گانه را به‌درستی طی کنید:

    گرم کردن: راه رفتن، حرکت آهسته روی تردمیل، رکاب زدن روی دوچرخه ثابت و بالا رفتن از پله از جمله راه‌های گرم کردن بدن هستند. هدف از گرم کردن بدن، این است که جریان خون کافی در عضلات بدن ایجاد شود. ورزش کردن بدون گرم کردن بدن، باعث کشیده شدن یا فشار آمدن به عضلات می‌شود.
    تمرین هوازی: حرکت‌های هوازی جریان خون و استقامت بدن را بالا می‌برند. دویدن و دوچرخه‌سواری از ورزش‌های هوازی هستند. هنگام ورزش هوازی بدن عرق می‌کند و خون پمپاژ می‌شود. ورزش متناوب به‌صورت تند و آهسته تأثیر سریعی در سوزاندن کالری و رسیدن به اندام مناسب دارد.
    تمرین قدرتی: تقویت عضلات با ورزش‌های قدرتی نه‌تنها باعث قدرت و سفت شدن عضلات می‌شود، بلکه با افزایش متابولیسم بدن، باعث تناسب اندام می‌شود. افرادی که بدن عضلانی دارند، حتی در حالت استراحت کالری بیشتری می‌سوزانند. وزنه زدن، حرکت اسکات، حرکت شنا و دراز و نشست از جمله ورزش‌های قدرتی هستند که در منزل نیز می‌توانید انجام دهید.
    حرکات کششی: حرکات کششی انعطاف پذیری بدن را بالا می‌برند. سفتی عضلات و مفصل‌های بدن، با انجام حرکات کششی بهبود می‌یابد. تمام عضلات بدن از جمله پاها، دست‌ها و کمر نیاز به حرکات کششی دارند.
    خنک کردن بدن: برای خنک کردن بدن، از حرکاتی مشابه با حرکات گرم کردن بدن استفاده می‌شود. خنک کردن بدن کمک می‌کند عضلات بدن در حالی که جریان خون کمی بالا است، استراحت کنند و ریلکس شوند.

چگونه بخوریم و بیاشامیم تا اندام مناسب داشته باشیم؟

برای داشتن اندام مناسب ، استفاده از ورزش و رژیم غذایی باید به‌طور متعادلی صورت گیرد. وقتی بدن بیشتر فعالیت می‌کند، به غذای بیشتری نیاز پیدا می‌کند، اما هر غذایی را نباید خورد. اصول صحیح تغذیه را رعایت کنید تا اندام مناسب داشته باشید:

    از نان‌های تهیه شده از آرد سبوس‌دار استفاده کنید.
    از مصرف تنقلات و اسنک‌ها پرهیز و به جای آن، میوه و سبزیجات مصرف کنید.
    پروتئین‌های فاقد چربی بیشتر مصرف کنید. برای طبخ غذا، گوشت‌های کم‌چربی خریداری کنید و حبوبات، تخم مرغ و غذاهای دریایی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
    مصرف چربی‌های جامد را قطع کنید. خوراکی‌های تهیه شده از کره، شیرینی‌ها، کیک‌ها و دسرها نیز در این گروه قرار دارند.
    از غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین استفاده کنید؛ این غذاها مدت طولانی‌تری طول می‌کشد تا هضم شوند و انرژی تولید کنند؛ درنتیجه شخص مدت زمان بیشتری احساس سیری می‌کند.

 

تگها : تناسب اندام , رژیم لاغری , رژیم چاقی
ارسال نظر
* نام شما:

ایمیل شما: (محرمانه)

تلفن شما: (محرمانه)

* پیام شما:
رتبه: بد            خوب

کد نمایش داده شده را تایپ نمایید:

تازه سازی